Suveranitatea digitală reprezintă un element central pentru autonomia strategică a Uniunii Europene, a afirmat miercuri președintele Consiliului European, Charles Michel, într-un discurs susținut online la un eveniment cu tematică digitală în care a insistat asupra reglementărilor pieței digitale, construirea unei industrii europene de date și standardele europene în materie, informează Caleaeuropeana.ro.

Autonomia strategică înseamnă mai multe reziliență, mai multă influență și mai puțină dependență“, a spus Michel, referindu-se la faptul că UE este cea mai mare putere comercială din lume, cu acorduri comerciale semnificative negociate cu marile economii ale lumii și cu organizații regionale.

“Vrem o autonomie mai mare și o independență mai mare într-un mediu deschis și global. Aceasta înseamnă reducerea dependențelor noastre, pentru a ne apăra mai bine interesele și valorile. Vrem condiții de concurență mai echitabile și mai multă echitate în lumea globalizată de astăzi”, a continuat el.

Charles Michel s-a declarat împotriva dependenței excesive și a arătat cum criza COVID-19 a scos la iveală și slăbiciuni, inclusiv pe palier digital, referindu-se la probleme de aprovizionare a sectorului cu microprocesoare și infrastructură de telecomunicații.

Șeful Consiliului European s-a axat în discurs pe o triadă “oportunități enorme – puncte tari – obstacole” în calea suveranității digitale a UE.

El a cerut țărilor membre să nu repete aceeași greșeală precum în trecut cu privire la supra-exploatarea resurselor naturale. 

“Nu trebuie să abuzăm de date – noua noastră resursă din secolul XXI – în același mod. În ultimii ani, însă, am văzut abuzul de date cu caracter personal – supraexploatarea datelor de către companii în căutarea unui profit. Sau de către state, ca în China, în scopul controlului cetățenilor lor. Trebuie să folosim în mod înțelept noile noastre resurse digitale pentru a proteja „mediul” valorilor noastre fundamentale – democrația și libertățile individuale”, a afirmat Charles Michel.

Președintele Consiliului European a reluat deja formulată de președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și de comisarul european pentru piață internă, Thiery Breton, care au exemplificat “puterea normativă” a Uniunii europene, piața sa internă și politica de concurență.

La finele lui 2020 Comisia Europeană a propus o reformă ambițioasă a spațiului digital și un set cuprinzător de norme noi pentru toate tipurile de servicii digitale, printre care platformele de comunicare socială, piețele online și alte platforme online care operează în Uniunea Europeană. Cele două seturi de norme sunt Actul legislativ privind serviciile digitale și Actul legislativ privind piețele digitale. În perioada următoare, Parlamentul European și statele membre, reprezentate în următoarele șase luni de președinția portugheză, vor discuta propunerile Comisiei în cadrul procedurii legislative ordinare. În cazul în care va fi adoptat, textul final va fi direct aplicabil în întreaga Uniune Europeană.

“Celebrul „efect Bruxelles” (…) ne permite să stabilim cele mai înalte standarde pentru cetățenii noștri, proiectând în același timp aceste standarde în întreaga lume”, a completat Michel, care, asemenea lui von der Leyen și lui Breton i-a invitat pe partenerii strategici din Statele Unite să se alăture unei reglementări comune a giganților digitali.

“Ambiția noastră este să deschidem calea și să lucrăm cu partenerii pentru a oferi un cadru de reguli pentru economia digitală. Și acum, avem o nouă oportunitate de a crea o agendă tehnologică comună UE-SUA. Apare un consens – de ambele părți ale Atlanticului – că platformele online și Big Tech au potențialul de a amenința valorile noastre democratice comune”, a spus el.

Liderul Consiliului European a indicat că între un model nereglementat și un model controlat de stat, “noi, europenii, promovăm o abordare centrată pe om și bazată pe etică care este în slujba cetățenilor”.

Charles Michel a vorbit și despre obstacole, menționând necesitatea dezvoltării unei industrii de date europene, dezvoltarea conectivității de mare viteză și sigure, sateliți și producție de cipuri și microprocesoare.

În Uniunea Europeană, suntem buni la reglementarea locului nostru de joacă și la influențarea altor locuri de joacă. Dar asta nu este suficient. Vrem să vedem companiile noastre autohtone prinzând rădăcini, să crească și să prospere în lideri mondiali chiar aici în Uniunea Europeană“, a precizat acesta, subliniind că firmele non-europene vor fi întotdeauna bine primite în Europa.

“Să facem Europa o putere digitală”, a conchis el.